FAIL
KUASA
Pusat sumber sekolah
NAMA
AGENSI : SEKOLAH KEBANGSAAN
BUKIT TOK BENG
ALAMAT
: 21300 KUALA NERUS, TERENGGANU.
NO. TELEFON : 09-6626236
N0. FAKS : 09-6626237
SEK. KEB. BUKIT TOK BENG
21300 KUALA NERUS
TERENGGANU
FAIL KUASA PUSAT SUMBER
SEKOLAH
BAB 1
PENGENALAN
KEPADA FAIL KUASA
1.1
PENDAHULUAN
Fail Kuasa merupakan satu set panduan kerja yang
disediakan khusus untuk setiap ahli jawatankuasa pusat sumber sekolah (PSS). Ia
menjadi sumber utama bagi memahami bidang tugas, prosedur-prosedur kerja, dan
segala dokumen termasuk borang-borang, peraturan-peraturan, carta aliran kerja
dan sebagainya yang berkaitan dengan bidang tugas seseorang ahli jawatankuasa.
Penyediaan Fail Kuasa ini akan lebih memudahkan setiap
ahli jawatankuasa
menjalankan tugas
masing-masing. Seterusnya pengurusan dan pentadbiran PSS akan lebih terancang
dan sistematik.
1.2
TUJUAN
Fail Kuasa PSS
disediakan dengan tujuan :-
1.2.1 Tidak menjejaskan pengurusan PSS apabila berlaku pertukaran Guru
Penyelaras PSS.
1.2.2 Guru Baharu dapat terus menyambung kerja dan tugas dengan merujuk
Fail Kuasa yang disediakan.
1.2.3 Mengelakkan berlakunya percanggahan idea di kalangan ahli
jawatankuasa dan kakitangan PSS.
1.2.4 Dapat mewujudkan satu penyelarasan dan kesinambungan dalam
pengurusan dan pentadbiran PSS.
1.3
ISI
KANDUNGAN
Terdapat 15 bab dalam File Kuasa. Fail Kuasa lazimnya disimpan
dalam bentuk ‘ring-file’ supaya sesuatu keputusan / pindaan itu dapat diganti
tanpa menjejaskan keseluruhan isi asal sekiranya terdapat apa-apa perubahan /
pindaan. File Kuasa yang lengkap mempunyai tarikh kuatkuasa sesuatu prosedur
itu. Ini memudahkan kita mengenal pasti prosedur mana yang patut diutamakan
ketika membuat penyemakan semula. Biasanya penyemakan semula File Kuasa
dilakukan 5 tahun sekali atau mengikut keperluan.
1.4
PROSEDUR
PINDAAN
Guru Penyelaras PSS harus bertanggungjawab merangka isi kandungan
sesebuah Fail Kuasa sebelum ia dibentangkan kepada Jawatankuasa Induk PSS. Ini
adalah kerana salah satu fungsi utama jawatankuasa tersebut adalah menentukan
dasar / polisi mengenai peraturan, pelantikan jawatankuasa kerja, pemerolehan
bahan dan sebagainya. Selepas mendapat persetujuan dalam mensyuarat tersebut
barulah Fail Kuasa berkenaan dikuatkuasakan sepenuhnya. ( sila rujuk Lampiran A
– Borang Pindaan Dasar Fail Kuasa )
BAB 2
MAKLUMAT PUSAT SUMBER SEKOLAH
2.1 SEJARAH PUSAT SUMBER SKBTB
Kualiti kehidupan sesebuah negara dapat diukur melalui tahap pendidikan rakyatnya.
Semua pihak khususnya warga pendidik mempunyai tanggungjawab untuk meningkatkan kualiti pendidikan dalam usaha menjadikan Malaysia sebuah negara maju menjelang 2020. Di mana perubahan yang berlaku pada sistem pendidikan adalah hasil daripada ledakan ilmu pengetahuan dalam bidang teknologi dan pembaharuan kaedah-kaedah pengajaran dan pembelajaran.
Perubahan kaedah pengajaran dan pembelajaran guru-guru perlu kerana ia mempengaruhi penerimaan dan daya ingatan seseorang. Mengikut kajian Philips pada tahun 1950 di Universiti of Taxes setiap aktiviti mempunyai daya ingatan seperti berikut:-
Semua pihak khususnya warga pendidik mempunyai tanggungjawab untuk meningkatkan kualiti pendidikan dalam usaha menjadikan Malaysia sebuah negara maju menjelang 2020. Di mana perubahan yang berlaku pada sistem pendidikan adalah hasil daripada ledakan ilmu pengetahuan dalam bidang teknologi dan pembaharuan kaedah-kaedah pengajaran dan pembelajaran.
Perubahan kaedah pengajaran dan pembelajaran guru-guru perlu kerana ia mempengaruhi penerimaan dan daya ingatan seseorang. Mengikut kajian Philips pada tahun 1950 di Universiti of Taxes setiap aktiviti mempunyai daya ingatan seperti berikut:-
Beliau juga menyatakan dalam proses PdP penglibatan kelima-lima deria melalui rangsangan yang amat berkesan seperti berikut:-
Melalui deria rasa 1.0 %
Melalui deria sentuh 1.5 %
Melalui deria hidu 3.5 %
Melalui deria dengar 11.0 %
Melalui deria lihat 83.0 %
Oleh itu dalam proses pembelajaran dan pengajaran selain daripada menggunakan buku teks, perlu dipelbagaikan penggunaan sumber selaras dengan perkembangan bidang mekanik , elektronik dan komputer. Maka untuk tujuan inilah pusat sumber sekolah diwujudkan.
Pada masa ini Pusat Sumber Sekolah Kebangsaan Bukit Tok Beng terdiri daripada:-
1. Perpustakaan
2. Bilik APD/Tayangan
3. Bilik Sal
4. Bilik Nilam
5. Bilik BBM
6. Makmal Komputer
Bermula tahun 1982 SKBTB ditubuhkan, wujudlah sebuah bilik di Blok D di tingkat 2 dikhas untuk perpustakaan untuk semua murid hingga sekarang.
Dari setahun ke setahun perpustakaan SKBTB semakin berkembang selaras dengan pertambahan bilangan murid. Perpustakaan dipenuhi dengan bahan-bahan bercetak dan bukan bercetak. Bilangan buku semakin bertambah.
Perkembangan pusat sumber sekolah terus berlaku. Memandangkan perpustakaan semakin pesat penggunaannya ,segala bahan bukan bercetak dan alat pandang dengar dipindahkan. Wujudlah bilik APD bersebelahan dengan bilik perpustakaan bagi tujuan kegunaan guru dan murid untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran. TV Pendidikan juga ada disediakan. Manakala alat-alat bantu mengajar ditempatkan di bilik bersebelahan Bilik APD, maka wujudlah Bilik BBM.
Dari setahun ke setahun Pusat Sumber Sekolah terus berkembang. Beberapa buah bilik lagi diwujudkan. Diantara bilik yang baru diwujudkan Bilik Sal dan Bilik Nilam. Makmal komputer diwujudkan pada tahun 2003 berhampiran dengan bangunan Pra Sekolah. Sebuah bangunan yang baru dibina bagi memuatkan 21 buah komputer untuk kegunaan guru dan murid. Bilik Nilam pula diwujudkan bersebelahan bilik perpustakaan adalah untuk mempamerkan segala aktiviti dan pencapaian Nilam. Begitu juga dengan Bilik Sal.
2.2 LOKASI PUSAT SUMBER SK BUKIT TOK BENG
# Sila
Rujuk Lampiran 2.2 (A) dan Lampiran 2.2 (B)
2.3 VISI
PSS
v “PSS CEMERLANG SKBTB GEMILANG”
2.4 MISI PSS
v Merialisasikan
PSS
sebagai pusat penyebaran ilmu dan maklumat dengan :
Ø Mewujudkan
pengalaman belajar sebagai laluan intelektual.
Ø Membentuk
warga sekolah yang mengamalkan budaya belajar sepanjang hayat.
2.5 MOTTO PSS
v “PSS WADAH ILMU
INFORMASI TERKINI”
3.5 SENARAI
TUGAS JAWATANKUASA INDUK PUSAT SUMBER SEKOLAH
1. Merancang pengwujudan PSS dan merangka
peranan, kepentingan dan strategi perkembangannya
2. Menentukan sumber kewangan PSS.
3. Mengagih dan menyelaraskan peruntukan
dalam pembelian bahan-bahan PSS seperti bahan cetak (buku dan lain-lain), media
teknologi dan bahanbahan bantu mengajar/ belajar.
4.
Melakukan anggaran perbelanjaan
mengurus PSS yang dikemukakan oleh Jawatankuasa Kerja.
5.
Bertanggungjawab dalam pengurusan
penggunaan. Contohnya: menentukan jadual tugas, jadual waktu penggunaan PSS,
peruntukan masa pinjaman dan lain-lain.
6. Merangka strategi perkembangan PSS
iaitu membuat unjuran mengenai keperluan-keperluan di masa akan datang.
Contoh-contohnya: keperluan fizikal, keperluan bahan-bahan dan kegiatan-kegiatan
lain seperti pameran dan sebagainya.
7.
Merancang untuk mendapatkan bantuan
daripada pihak-pihak tertentu dalam bentuk moral dan material. Contohnya: wang
tunai, buku-buku, bahan bantu mengajar, bahan media teknologi, kepakaran
tertentu dan sebagainya.
3.6 SENARAI TUGAS JAWATANKUASA KERJA PUSAT SUMBER SEKOLAH
1.
Menyelaraskan semua program media yang
dirancang dan dilaksanakan.
2.
Mendapatkan peruntukan perbelanjaan
pengurusan dan pembangunan Pusat Sumber.
3. Menyediakan anggaran perbelanjaan
tahunan PSS untuk dimajukan ke Jawatankuasa Induk.
4.
Menyediakan laporan tahunan Pusat
Sumber Sekolah.
5.
Merancang dan melaksanakan program
perkembangan kakitangan.
6.
Memberi khidmat nasihat dan kepakaran
kepada pihak yang memerlukan.
7. Menggalakkan
guru dan pelajar menggunakan pelbagai media pendidikan yang terdapat di Pusat Sumber.
8. Bertindak sebagai penghubung antara
pihak sekolah dengan agensi agensi kerajaan dan swasta dalam perkara-perkara
yang berkaitan dengan aktiviti Pusat Sumber.
|
|
No comments:
Post a Comment